Eksoottinen ilmestys
isonokkainen ja vähän kuikelo
vihreää kantapäissä
turkoosia ranteissa
helistimiä höyhenet täynnä
eikä sillä silmällistäkään jää huomaamatta
kun se minua tarkkailee.

Minä ymmärrän kukkain päälle
en salli sille nälkää en janoa
enkä anna sen palella.

Minä kannan sen joen rantaan
käärin huovan sen jalkain ympärille
tuon sille teetä tai kaakaota
tai ihan mitä se haluaa.

Minun papukaijakukkani
ei saa koskaan lakastua
ei voi koskaan lakastua
koska minä rakastan sitä.

Minä rakastan sitä
kun se ihan pikkuisen minua nokkaisee
ja hymyilee papukaijamaista hymyään.

Minä annan sille anteeksi senkin
että minun oli pakko sitoa sen siivet
kun se ei tahtonut ymmärtää
kuinka paljon minä sitä rakastan.

Vielä jonakin päivänä
minä ja minun papukaijakukkani
lennämme niin kauas
etteivät karttakirjat sinne yllä.