Mike Gayle, Brand New Friend. Hodder & Stoughton 2005.

Vaihteeksi miehen kirjoittama romaani, vaikka siinä onkin chick lit-henkinen kansi; rennot kirjasimet. Ei sentään sitä koukeroisempaa, joka on naiskirjailijoille varattu.

Brand New Friend kertoo Robin ja Jon ystävyydestä. Rob muuttaa Lontoosta tyttöystävänsä luo Manchesteriin ja jättää taakseen läheiset ystävänsä pitkin hampain. Uudessa asuinpaikassa hän tekee graafisen suunnittelijan töitä kotitoimistosta, joten hänellä ei ole edes työkavereita, joiden kanssa voisi välillä hengailla pubissa. Uusien ystävien löytäminen yli kolmekymppisenä on vaikeaa, eivätkä tyttöystävä Ashleyn ystävät tai näiden puolisot, edes Ashleyn läheinen miespuolinen ystävä Neil, tuo helpotusta. Rob tutustuu sattumalta naiseen, mutta Ashley ei tiedä, että Jo ei olekaan Joe.

Kirja käsittelee kahta ei-helppoa asiaa: yksinäisyyttä/uusien ystävien saamisen vaikeutta, kun ei olla enää ihan nuoria, sekä miehen ja naisen välistä platonista ystävyyttä, joka ei pyri uhkaamaan parisuhdetta. Asioita, joista ainakin ensimmäinen on tuttua monelle. Jälkimmäinen, miehen ja naisen ystävyys, on joillekin mahdollista parisuhteen ulkopuolella, monelle ei.

Olin napannut kirjan kevyeksi viikonloppulukemiseksi, mutta huomasin pohtivani pääteemoja paljonkin niin lukiessani kuin kirjan päätyttyä ja niiden jäätyä muhimaan mieleeni. Gayle yllätti iloisesti. Hänen seuraava romaaninsa The Importance of Being a Bachelor (no jo on Oscar Wilde-henkinen nimi!) ilmestyy 2010 helmikuussa, kertoo Gaylen blogi.